Dr Archiishman Bhattacharjee   (Dr Archiishman Bhattacharjee)
30 Followers · 5 Following

A random writer, expressing turmoils in words....
Joined 3 April 2019


A random writer, expressing turmoils in words....
Joined 3 April 2019

I'm tired, I'm mad, I'm broken, I'm sweating like an old elephant; but I'm still standing , with numerous scars, bleeding , panting, but I'm still ready for the battle.....

-



Amidst the first light of spring, the thick forests on the banks of the river become enchanting,
The blossoms have appeared, and the creeper is fascinating today.
Momentary sighs rise up in the forest,
At the end of the year, the urge rises, the mind does not sit down to work.
Where are the quiet villages, covered by floeres of Bhat, Palash, Shimul;
Tired, I sit alone in front of the roaring ocean.
The harsh beating of reality in the romance of happy sweet memories;
Where is the village of Tripura, and where is this salty coastal plain! Sad Karwar.
©️ Archishman Bhattacharya. 11/3/2024. Karwar .

-



বসন্তের প্রথম পলাশে সেজেছে নদীর তীরে ঘন বনরাজি,
প্রকাশিছে পুষ্পপুট ঐ লতা বিতানে মুগ্ধ করে আজি,
মুহুর্মুহু দীর্ঘশ্বাস মর্মরিয়া ওঠে বেণুবন মাঝে,
বর্ষশেষে আকুলিয়া ওঠে, মন বসে না তো কাজে।
কোথা সেই শান্ত গ্রাম ভাঁটফুল, পলাশ, শিমুল;
ক্লান্ত আমি একা বসে সন্মুখে সমুদ্র বিপুল-
সুখময় মধুময় স্মৃতি রোমন্থনে বাস্তবের কঠোর প্রহার;
কোথা ত্রিপুরার পল্লীগ্রাম,আর কোথায় এ লবনাক্ত বেলাভূমি! বিষন্ন কারওয়ার।।
©️অর্চিষ্মান ভট্টাচার্য। ১০/৩/২০২৪। কারওয়ার।

-



কবিতা বা গল্প কোনোটাই আমার আসে না,
তার মানে এটা মোটেই নয় যে কেউ আমায় ভালোবাসে না।
সাহিত্য আসে প্রেম থেকে এটা সর্বৈব সত্য,
তবে আমার কাব্য প্রতিভাটা বিরক্তি প্রদত্ত,
ভারী ভারী কথা শত প্রেম ব্যথা
হাসি খুশি প্রেম নিংড়ানো বার্তা
লিখতে পারিনা মোটে;
লিখি আমি বসে;কেঠোতক্তপোষে;
তিক্ত মেজাজে, কাগজ-কলম পিষে;
যদি সময়ের সাথে প্রেয়সীর হাতে চায়ের পেয়ালা না জোটে। ।
©️ অর্চিষ্মান ভট্টাচার্য,কারওয়ার, ১৯/২/২০২৪।

-



সকাল বেলায় হাসি মুখে যদি না পারো ভালোবাসতে ,
ছুটে গিয়ে সোজা মাঠে নেমে পড়ো,হাতে নিয়ে বড় কাস্তে।
কাটো ঘ্যাঁস ঘ্যাঁস বুনো যতো ঘাস- মনেতে লইয়া ফূর্তি;
ঠিক দুক্কুরে যবে ভুতে মারে ঢিল করিবে উদরপুর্তি।
পান্তাতে দেবে পেঁয়াজের কুচি
দেবে নুন আর লঙ্কা:
খাবে পাত পেড়ে হাসি হাসি মুখে
রেখোনা মনেতে শঙ্কা,
ক্লান্ত হইয়া ফিরে যাবে ঘরে
গোধূলি বেলার দিকে-
প্রেয়সীর প্রেম পাবে ঠিক ঠিক
এই দিতে পারি লিখে। ।
©️ অর্চিষ্মান ভট্টাচার্য। কারওয়ার। ১৬/ ২/ ২০২৪।

-



I'm the poet of darkness, covered by dust & fog....
Where light of Sun doesn't kiss me..
Moon hates me like man hates filth.
I'm the poet of loneliness, where there is despair , you will find me nearby...
I'm the poet of darkness, covered by melancholy as cold & clumsy moss covers wet & putrified log......

-



जेव्हा तो सिंहासनावर बसतो तेव्हा शुभ नाद वाजतो... आकाशातून फुले येतात, भगवे ध्वज उंच धरले जातात...
त्याच्या सद्गुण तलवारीखाली मानवतेचे रक्षण झाले आहे आणि प्रत्येक जाती-धर्मातील सर्व लोक त्याच्या परोपकारी राजवटीत सुखी आहेत....
जय शिवराय...........

-



When he sits on the throne , auspicious sounds rang... flowers are bestowed from sky , saffron flags are held high...
Humanity is saved under his virtuous sword & all people from every cast & creed is happy under his benevolent rule....
Jai Shiva raya...........

-



विशाल दरबार, संगमरमर से बने स्तंभ, वानर, भालू, बंदरों और निश्चित रूप से मनुष्यों की विशाल भीड़। भगवान राम और माता सीता दरबार में प्रवेश करते हैं। ऋषियों ने पवित्र वैदिक भजनों का जाप किया। पवित्र जल छिड़का; अब बारी है बधाई और उपहार देने की। विभिन्न कुलों के सभी प्रमुखों को अयोध्या राजवंश से उपहार प्राप्त हुए... अंत में एक शांत, उदात्त लेकिन शक्तिशाली वानर राजा और रानी से सम्मान का प्रतीक लेने के लिए उठता है... उसने धीरे से कीमती रत्नों की माला ली और फिर शुरू हुआ इसे फाड़ना और हर रत्न को कुचलना और कुछ खोजना।
"हनुमान! आप क्या कर रहे हैं! क्या आपका दिमाग खराब हो गया है", सभी वानर सेनापतियों ने गुस्से से पूछा।
-"मैं इन चमकते पत्थरों के टुकड़ों में अपने स्वामी और माता को खोज रहा हूं, लेकिन अफसोस कि वे यहां नहीं हैं, इसलिए ये पत्थर बेकार हैं", हनुमान ने धीरे से उत्तर दिया।
-"तो फिर तुम्हारा शरीर भी तुम्हारे लिए बेकार है, है ना शक्तिशाली योद्धा ?" कुछ स्थानीय मुखिया मज़ाक में मुस्कुराये।
- "नहीं; वे दोनों मेरे हृदय में निवास करते हैं"
- पूरी सभा के सामने हनुमान ने अपनी छाती फाड़ी और आश्चर्य की बात यह है कि वहां भगवान राम और माता सीता मौजूद हैं! भगवान राम खड़े हो जाते हैं और हनुमान को अपने सीने से लगा लेते हैं.. आसमान से फूलों की वर्षा होती है.. जय श्री राम। ।

-



நள்ளிரவில் படுக்கையில் துள்ளிக் குதிக்கிறேன், என் பெற்றோருக்கு நான் எப்படி விளக்குவது, நான் ஒரு உயிரியல் ஆண் என்று மருத்துவ அறிக்கை எவ்வளவு சொன்னாலும், என் மனதில் நான் சாதாரண பெண்களில் ஒருத்தி.
ஆனால் நான் அப்படியில்லை; சமூக இழிவு என்பது கல் ஓடுக்குள் சிக்கியது போன்றது; ஒவ்வொரு நாளும் குடும்பம் மற்றும் சமூகத்தின் இரத்தக் கண்களின் வளைகுடாக்களுக்கு முன்னால் நான் கோர்ட்-மார்ஷியல் செய்யப்படுகிறேன் - இமைகளில் இருந்து நீக்கப்பட்ட காஜலின் கறைக்காக.
வெட்கம், பயம், சந்தேகம் என்ற நெருப்பில் பீனிக்ஸ் பறவை போல ஒவ்வொரு நாளும் வாழுங்கள். பெண்மையில் என் தியாக இருப்பு; நான் திரௌபதி.
நேர வளையல் சத்தம் போல, என் பெல்ஜிய கடிகாரம் இரவு இரண்டு மணியை அடித்தது.
மனதிற்குள் புயலுக்கும் வெளியே மழைக்கும் முடிச்சுப் போட்டுக்கொண்டு சீலிங் ஃபேன் நிம்மதியாக சுழன்று கொண்டிருக்கிறது;
கண்ணீருடன் தலையணையில் திரும்பி படுத்துக் கொண்டாள்.

-


Fetching Dr Archiishman Bhattacharjee Quotes